Op zondagvoormiddag rijden we in clubverband om op een aangename manier een training af te werken. De ritten starten steeds aan de hoofdingang van het Vrijbroekpark te Mechelen.

Oktober - April: 9u-12u
Mei - September: 8u30-12u30

Er wordt nu en dan deelgenomen aan een toertocht voor cyclotoeristen of voor MTB, dit wordt telkens aangekondigd via de kalender.

Afspraken en tips in het peloton

Het drukke verkeer met onder meer de vele andere wielerliefhebbers maken het fietsen in groep niet eenvoudig. Met deze tips en regels houden we de rit veilig en verantwoord.

De clubrit

  • De rit is bedoeld als een duurtraining. We zorgen voor afwisseling in de parcours, vlak of heuvelachtig. Neem regelmatig deel aan de clubtrainingen in de winter en het voorjaar en probeer met een goede basis conditie aan te sluiten als het in de zomer wat harder en verder gaat. In de winter afhankelijk van het weer 60-80km met een gemiddelde van 26-27kmph in de zomer ~100km en 28-29kmph.
  • De wegkapitein bepaalt het parcours, suggesties zijn steeds welkom. Bij afwezigheid van een wegkapitein neemt iemand anders het initiatief.
  • Neem voldoende drinken en een snack mee, ook op een clubrit komt een hongerdipje ongelegen.
  • Bij materiaal pech stellen we ons veilig op en wachten we tot de reparatie klaar is of tot er een oplossing is indien er niet verder gefietst kan worden.
  • Bij een ongeval verwittigen we de hulpdiensten en blijven er één of twee clubleden tot die aangekomen zijn. We verwittigen zo snel mogelijk iemand van het bestuur (best de secretaris of de voorzitter)
  • Als iemand de rit niet volledig uitrijdt geeft hij tijdig een seintje zodat we niet nodeloos wachten of terugrijden.
  • Stelt er zich een probleem in de groep of met buitenstaanders dan proberen we dit op een volwassen wijze uit te praten en rijden rustig verder. Indien nodig of gewenst kan er nog gesprek volgen met het club bestuur.
Rijden in groep
  • We houden ons aan de verkeersregels.
  • We houden rekening met de andere weggebruikers, automobilisten zijn immers niet allemaal café racers. Maar we letten net zo goed op voor de zwakkere weggebruikers joggers, fietsende gezinnen met kinderen en oudere fietsers.
  • We rijden 2 per 2 “compact” en rechts van de weg , een peloton fietsers wordt immers als één voertuig beschouwd dus als de groep uiteenvalt passen we het tempo aan zodat iedereen kan aansluiten. Zeker aan kruispunten, lichten, spooroverwegen houden we rekening met de grootte van de groep voor we doorrijden?
  • Vooraan geven we duidelijke signalen voor stoppen, afslag, gevaar, auto en duiden obstakels aan putten, drempels, paaltjes. Dit wordt doorgegeven in de groep, op de derde rij kan je anders al een signaal missen. Bij een gemiste afslag vertragen we rustig en veilig om te kunnen keren.
  • We maken er geen wedstrijd van ! bij gelegenheid kan er al eens doorgereden worden maar we passen het tempo aan zodat iedereen de rit in groep kan uitrijden.
  • Na een helling gaan we niet eventjes doortrekken maar hergroeperen we zo vlug mogelijk, eventueel houden we bovenaan even halt.
  • Na een bocht houden de koplopers even de benen stil en trekken zeker niet heftig op anders moet men achteraan in de groep telkens een gat toesprinten.
  • Als je wat minder bent probeer op de 3de rij te rijden, achteraan de groep is immers zwaarder. Schuif regelmatig eens door zo hoeven niet steeds dezelfde het kopwerk te doen en leer je de clubgenoten beter kennen.
  • Als je op kop komt, blijf dan het cruise tempo aanhouden en ga niet versnellen daar doe je niemand een plezier mee. Vermijd "half wheeling" (een half wiel voor de fietser naast jou) dat trekt het tempo omhoog en wekt frustratie op.
  • Rem niet abrupt in de groep, als je voorop rijdt laat je je beter even uitbollen, als je uitwijkt in de kant laat je best even de groep passeren voor je terug aansluit.
  • Iedereen is verantwoordelijk voor de veiligheid, ook al rij je niet vooraan wees steeds aandachtig voor wat er voor en rondom je gebeurt.
Materiaal
  • We dragen altijd een helm en rijden bij voorkeur in team kledij en vermijden kledij van andere sponsors.
  • Zorg voor een goed onderhouden fiets, remmen en versnellingen die haperen kunnen de oorzaak zijn van onnodige problemen en valpartijen.
  • Hou je ketting en cassette proper en licht gesmeerd voor een goed schakelgemak
  • Controleer je bandendruk steeds voor het vertrek, te weinig druk verhoogt de kans op lekrijden.
  • Laat je fiets minstens één keer per jaar nakijken en vervang tijdig banden, remblokjes, ketting en cassette.
  • Een bel behoort tot de standaard uitrusting.
  • Breng steeds reserve materiaal mee en reken daarvoor niet al te veel op je clubgenoten, zeker als je met hoge velgen rijdt.
  • Neem steeds je GSM mee, zet er zeker de nummers in van je vaste fietsmakkers en van enkele bestuursleden, deze zijn te vinden op de onze website.
Fiets techniek
  • Wees proactief, schakel vóór een bocht, helling, rode lichten.
  • Vertraag vóór een bocht en rem niet in de bocht zelf.
  • Bij een snelle afdaling en scherpe bochten hou je de handen onderaan de beugel met één vinger klaar aan de remmen.
  • In de bochten hou je het buitenbeen gestrekt en hou je de druk op de pedaal aan.
  • Rij met 2 handen aan het stuur en hou de remgrepen in bereik!
  • Eet of drink als je voldoende tijd kan nemen en wees daarbij extra aandachtig voor wat er rond je gebeurt.
  • Als je al rijdend een regenjasje, mouwstukken of andere kledingstukken wil aan of uittrekken, zet je even achteraan de groep of vraag aan de wegkapitein om even een korte pauze te houden.
© SP&O Triatlon Team Mechelen vzw
Powered by Wild Apricot Membership Software